Limitarea infecției cu SARS-CoV-2 este o uriașă provocare a sezonului școlar 2020-2021 pentru Medicina de Familie, atrag atenția specialiștii.

În contextul pandemiei cu SARS Cov-2, debutul anului școlar 2020-2021 este o mare provocare mare nu doar pentru populație, cadre didactice și autorități, ci si  pentru medicii de familie.

Societatea Națională de Medicina Familiei, la solicitarea membrilor săi, a făcut o analiză a principalelor probleme care pot să apară în această perioadă și a stabilit o serie de propuneri pentru preîntâmpinarea lor și pentru diminuarea riscurilor atât pentru profesioniști cât și pentru pacienți.

”Toamna reprezintă sezonul cu o incidență crescută a virozelor respiratorii și de debut a infecțiilor gripale. În acest an ne confruntăm, suplimentar, cu o transmitere comunitară crescută a infecției cu SARS COV2. În plus, începerea anului școlar implică o intensă activitate birocratică medicală. Se cer avize, scutiri, adeverințe, dosare medicale etc. și se aglomerează activitatea la cabinete pentru obținerea acestor acte medicale. În consecință, SNMF prezintă o serie de măsuri specifice pentru a încerca limitarea răspândirii infecției cu SARS Cov-2 în contextul începerii anului școlar”, anunță reprezentanții Societății.

Măsuri: implicarea și educarea familiei

Familia trebuie responsabilizată și implicate pentru identificarea precoce  a copiilor cu semne de afecțiuni respiratorii acute și izolarea acestora la domiciliu. Având în vedere că toamna apar și virozele respiratorii, va fi extrem de greu pentru medici să facă față valului mare de solicitări. Nu există criterii clinice validate științific de diferențiere clinică certă între infecția COVID 19, gripă și virozele sezoniere; prezența în școală și, ulterior, în sălile de așteptare de la cabinetele de medicina de familie, a elevilor cu oricare dintre afecțiunile enunțate reprezintă un risc semnificativ pentru răspândirea acestor boli, inclusiv a infectiei cu SARS COV 2.

Medicii de familie propun distribuirea de materiale cu informații clare, scurte și precise către părinți privind identificarea precoce a semnelor de infecții respiratorii (media, afișaj, instrucțiuni scrise oferite de școli, instruirea directă de către învățători și diriginți), dar și instruirea părintelui în școală, prin intermediul media, cabinete, cu privire la atitudinea de urmat: copilul va fi reținut la domiciliu, chiar și la semne minore de boală, și medicul de familie va fi contactat telefonic.

Măsuri: fără birocrație

Medicii solicită renunțarea la birocrația specifică începutului de an școlar prin limitarea prezentării la cabinetele medicilor pentru demersuri birocratice care suportă amânare și pentru care este dificil de realizat o programare fără a afecta îngrijirea persoanelor care se prezintă pentru starea de boală

Ei propun să se renunțe la eliberarea adeverințelor medicale care să ateste capacitatea copilului de a participa la orele de sport (vor fi solicitate medicilor de familie doar adeverințe care atestă încadrarea într-o categorie scutită de efort fizic); avizului epidemiologic pentru (re)intrarea în colectivitate; fișei de vaccinări; adeverințelor de boli cronice pentru părinți! (deși nu există această cerință în legislație, anumite școli și licee solicită astfel de documente); adeverințelor medicale pentru înscrierea în colectivitate (deși este nevoie de acest document numai la intrarea într-un nou  ciclu de învățământ, unele unități școlare solicită pentru toți elevii un astfel de document,  care are doua pagini și presupune examen clinic complet pe aparate și sisteme, înregistrarea greutății, înălțimii, TA etc.)

Trebuie utilizate mijloacele de comunicare la distanță în situația în care școala solicită anumite documente pe care medicul de familie le eliberează, comunicare între medic de familie, școală și părinte.

Măsuri suplimentare

”Propunem transformarea programului CORNUL ȘI LAPTELE într-un program de tip MASCA ȘI DEZINFECTANTUL. Fondurile deja prevăzute în buget să fie cheltuite mai eficient și mai riguros, pe lângă fondurile necesare pentru investiții specifice perioadei epidemice. De asemenea, statul trebuie să introducă gratuitate pentru vaccinarea antigripală a copiilor din colectivitățile școlare. Trebuie elaborată o procedură dedicată și clară privind testarea și managementul copiilor din colectivități suspecți de infecția cu SARS COV-2 (conform definiției de caz).